Specialtilbud til Børn med Socio-Emotionelle Vanskeligheder på Stouby Skole
Generelt om tilbuddet
Specialtilbuddet på Stouby Skole er en del af Hedensted Kommunes samlede specialiserede skole- og fritidstilbud for elever, der af forskellige årsager, er blevet segregeret fra almenområdet. For at komme i betragtning til vores specialtilbud, skal man først indstilles og henvises via den lokale distriktsskole og det kommunale visitationsudvalg.
Det er et tilbud der starter op 1. august 2025. Tilbuddet retter sig mod børn, hvor der arbejdes med den relationelle tilgang i forhold til følelsesregulering, opbygning af selvværd, og børn som har behov for mange måder at lære på.
Vi vil arbejde på, at børnene får et læringsmiljø, der er tilpasset deres behov og giver dem mulighed for at udvikle sig både fagligt og personligt.
Forventningen er, at der i det første år vil være 4-6 elever tilknyttet tilbuddet, med et årligt tilsigende antal på 2-4 elever i de efterfølgende år op til maks. 20 elever.
Hvem er tilbuddet rettet mod
Tilbuddet er for børn med socio-emotionelle vanskeligheder, som har svært ved at fungere i det almindelige skolemiljø.
Fysiske rammer og placering
Specialtilbuddet får egne lokaler med egen indgang og mulighed for eget frikvartersområde og egen Sfo. Skolen har store og gode udendørsarealer til både pause og læring. Klasselokalerne er indrettet med individuelle arbejdspladser, således at den enkelte elevs behov for ro og struktur kan tilgodeses, dels med fællesbord, hvor den mere gruppeprægede undervisning foregår.
Personale og kompetencer
Personalet i specialtilbuddet består af kompetente lærere og pædagoger, der alle har specialpædagogisk uddannelse eller erfaring inden for det specialpædagogiske felt. I vores pædagogiske tilgang og metoder tager vi udgangspunkt i den mentaliserende tilgang og tænkningen om low arousal.
For at opnå de bedste resultater arbejder vi ud fra, at alle børn til enhver tid gør deres bedste. De voksne har en nysgerrig tilgang til barnets handlinger – hvad ligger bag handlingen?
Indhold og pædagogisk grundlag
Specialundervisningen vil blive tilrettelagt individuelt for hver elev, så den møder dem, hvor de er i deres udvikling. Fokus vil være på:
- Faglig undervisning: Differentiering og tilpasning af undervisning, så eleverne får mulighed for at nå deres faglige potentiale.
- Personlig udvikling: Styrkelse af elevernes sociale færdigheder, selvværd og følelsesregulering.
- Almen dannelse: Aktivt arbejde med at integrere børnene i det almene skolemiljø, så de lærer at navigere i sociale sammenhænge og udvikler deres personlige ansvar.
- Leg og læring: Integrering af leg og praktiske aktiviteter for at skabe engagement og motivation.
Samarbejde med forældre og øvrige aktører
Forældrene til eleverne vil spille en central rolle i tilbuddet, og der skal etableres en løbende kommunikation og samarbejde med dem. Der vil være behov for at arbejde tæt sammen med Børne- og Familieafdelingen og psykolog fra TCLT for at sikre, at der er de rette handleplaner og støttemuligheder på plads.
Revisitering
Børn der er visiteret til specialtilbuddet, skal revisiteres 1 gang om året. Før der kan tages stilling til, om barnet skal revisiteres til specialundervisning til næste skoleår, skal skolen udfærdige en individuel undervisnings- og handleplan, hvor det beskrives, hvordan barnet fungerer, hvordan det er undervist og hvilke indsatsområder, der har været arbejdet med, og en vurdering om barnet er velplaceret eller ej. På baggrund af denne rapport tager visitationsudvalget stilling til om barnet skal fortsætte i det sammen tilbud til det næste skoleår eller om en anden placering er mere hensigtsmæssigt.