Om os

På Stouby Skole arbejder de ansatte i skole og SFO tæt sammen om at give eleverne de bedste rammer og muligheder for en god, tryg, lærerig og spændende skolegang.

Vi arbejder ud fra et fælles udgangspunkt og en intention om at skabe de bedste rammer for børn i alderen 5 -13 år.

På Stouby Skole går børnene fra 0.klasse til 6.klasse i trygge og fine rammer med gode muligheder for at lære og udvikle sig i et fællesskab med andre børn. Her er dygtige og kvalificerede lærere og pædagoger, der hver eneste dag både inde og ude har gang i mange spændende aktiviteter.
Vi er en skole, der lukker verden ind og samtidig gerne vil ud og opleve. Vi tager derfor på mange ture til strand, skov, museer og andre kulturelle tilbud. Vi deltager gerne og ofte i spændende og udviklende undervisningsforløb som Naturfagsmaraton, Skriv til Avisen, Lommefilm etc.

Skolen har en aktiv og attraktiv SFO, der dagligt kører med mange fastlagte aktiviteter lige fra MTB ture, kreative aktiviteter, bål-mad og mange tilbud om sjov, leg og bevægelse. Pædagogerne er fuldtidsansatte, så de har en stor del af deres arbejdstid i skolen. Det giver en god sammenhæng mellem skole og SFO i hverdagen.

Vi er godt placeret mellem skov, marker og tæt ved strand, og vi vægter arbejdet i og omkring naturen meget højt. Vi er med i projekt Grøn skole – Grønt flag ordningen under Friluftsrådet.
Som skole tager vi afsæt i naturen og arbejder på at fastholde og videreudvikle på den grønne tråd – hvor børn og personale på skolen hvert år arbejder med egne og Friluftrådets projekter omkring forskellige temaer, der omhandler naturens mangfoldighed, bæredygtighed og friluftsliv. Vores sidste projekt omhandler et ”Vild m. vilje projekt” i samarbejde med en lokal landmand.

Vi forsøger hele tiden at skabe mening i de ting, som vi laver sammen med og i forhold til vores børn og familier. I dette samarbejde tilstræber vi, at tilgodese både den enkelte og fællesskabet i en børnegruppe, en klasse og blandt forældre.

Vi arbejder sammen om, at give vores børn de bedste forudsætninger for at kunne skabe sig et godt liv på sigt – både personligt og fagligt.
Vi har stort fokus på det forpligtende fællesskab og de regler, som alle skal leve op til, for at det fungerer. Her er samarbejdet mellem skole og hjem en væsentlig forudsætning for, at vi lykkes.

Fællesskabet har en vigtig plads og et stort fokus i vores daglige arbejde. Vi har som minimum 3 årlige temauger og flere alternative dage, hvor eleverne er delt op på tværs af klasserne. I den sammenhæng inviterer vi ofte forældre med til markedsdage, motionsløb etc., når det er en del af temaugerne.

Vores udgangspunkt er, at trivsel, læring og dannelse har de bedste forudsætninger, når der er et vellykket samarbejde mellem skole og forældre. Det gode og positive forældresamarbejde skal være fundamentet.

Stouby Skole har i det daglige et godt samarbejde med den lokale integrerede institution Skovly https://skovlyistouby.aula.dk/  Skovly er en naturinstitution med vuggestue og børnehave, der har til huse i et skønt område i kanten af store skovarealer. Skovly deltager i projekt Grønne spirer under Friluftsrådet. Skolen og Skovly har formuleret en samarbejdsaftale, med det formål at gøre mere brug af hinandens ressourcer de steder i hverdagen, hvor det giver mening. Således er det eksempelvis aftalt, at der skal afholdes 1 – 2 fælles møder mellem de 2 bestyrelser. Hvert år afholdes der et brobygningsforløb (de kommende skolestartere), hvor der samarbejdes og koordineres mellem Skovly og Skolen. I det forløb aftales der besøg på skolen, fælles forældremøde, åbent hus på skolen, samarbejde omkring de børn der skal starte i skolen etc.

Vi har et aktivt lokalråd, en engageret og god bestyrelse og mange forældre, der i det daglige bakker os op.

Skolen har ca.125 elever og en SFO med ca. 50 børn.

Stouby Skole er en ud af fire fødeskoler, der samarbejder med SIM ( Skolen i Midten ). Efter endt skolegang i 6. klasse flytter eleverne hertil for at gå i skole i 7. - 9. klasse.

Stouby Skole og SFO ligger i Hedensted kommune og er en del af Hedenstederne.dk